Birthplace (2004): ήταν η καλύτερη Τελετή Έναρξης Ολυμπιακών Αγώνων όλων των εποχών;

Το Tokyo της Ιαπωνίας φιλοξενεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2021 και μέχρι την τελευταία στιγμή της έναρξής τους, μία ακόμα αναβολή θεωρείται πιθανή.

Μέχρι σήμερα, ο μόνος λόγος για να μην πραγματοποιηθεί αυτό το παγκόσμιο κορυφαίο αθλητικό γεγονός με τους πολλούς συμβολισμούς, ήταν ο πόλεμος. Από το 1896 λοιπόν, μέχρι σήμερα, οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν έγιναν την περίοδο των παγκόσμιων πολέμων και το 2020, εξαιτίας της πανδημίας Covid-19.

Χθες το βράδυ, διάβασα διάφορα δημοσιεύματα σχετικά με τους φετινούς αγώνες, ότι θα πραγματοποιηθούν για πρώτη φορά στα χρονικά χωρίς θεατές και πως ακόμη και στο παρά πέντε μπορεί να αναβληθούν. Αναπόφευκτα θυμήθηκα τους δικούς μας Αγώνες και ειδικά την Τελετή Έναρξης της 28ης Ολυμπιάδας στην Αθήνα το 2004 (σύλληψη & σκηνοθεσία: Δημήτρης Παπαϊωάννου). Σας προτείνω να την παρακολουθήσετε ξανά σε υψηλή ανάλυση στον παρακάτω σύνδεσμο:



Δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναφέρουν ότι πρόκειται για την καλύτερη τελετή έναρξης Ολυμπιακών Αγώνων όλων των εποχών. Ο ισχυρισμός αυτός δεν αδικεί καθόλου τις φαντασμαγορικές ενάρξεις που ακολούθησαν τα επόμενα χρόνια, (Πεκίνο 2008, Λονδίνο 2012), ή εκείνες που προηγήθηκαν (Σίδνεϋ 2000). Κατά την ταπεινή μου άποψη, δεν μπορεί να γίνει σύγκριση. Η κάθε χώρα που φιλοξενεί τους Αγώνες, προσπαθεί να ξεπεράσει τον εαυτό της και παρουσιάζει υπερθεάματα που τα θυμόμαστε για πάντα. Η εξέλιξη της τεχνολογίας τα τελευταία χρόνια έχει συμβάλλει σημαντικά σε αυτό.

Η κάθε χώρα αντιπροσωπεύει το δικό της πνεύμα! 

Για παράδειγμα, η Κίνα: όλοι γνωρίζουμε ότι ο κινεζικός λαός διακατέχεται από απόλυτη πειθαρχία και τέλεια οργάνωση. Οι άνθρωποι αυτοί εργάζονται σκληρά και ακούραστα σα μηχανές.  Η τελετή έναρξης που παρουσίασαν το 2008 δεν θα μπορούσε να μην είναι τεράστια, μεγαλοπρεπής και εντυπωσιακή!  Η Ελλάδα όμως έχει τον δικό της χαρακτήρα και αυτό που πέτυχε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου με αυτή την Τελετή, ήταν να αγγίξει βαθιά την ψυχή και του τελευταίου θεατή στην άκρη αυτού του Κόσμου.

Στο Ολυμπιακό Στάδιο, στις 13 Αυγούστου 2004, ξετυλίχθηκε μπροστά στα μάτια μας η Ιστορία της τέχνης. Ο Παπαϊωάννου προσέγγισε την ελληνική ταυτότητα μέσα από μία μεγάλη διαδρομή στο χρόνο: από τους αρχαίους ελληνικούς πολιτισμούς, στο Βυζάντιο, στην επανάσταση του 1821 και στη νεότερη ελληνική κουλτούρα και παράδοση. 

Ήταν ένα ταξίδι στον ελληνισμό μέσα από τις καθηλωτικές εικόνες των ερμηνευτών που άλλοτε παρίσταναν αγάλματα, άλλοτε πίνακες ζωγραφικής, άλλοτε επαναλάμβαναν κινητικά μοτίβα που διηγούνταν «Ιστορία».


Ο ίδιος ο δημιουργός αναφέρει ότι ο σκοπός ήταν:  

«…να μπορέσει να λειτουργήσει η τελετή σε πνευματικό αλλά και σε συναισθηματικό επίπεδο. Η Τελετή δεν θα μπορούσε να είναι μια ιστορία – μπορούσε μόνο να είναι το ξετύλιγμα μιας ονειρικής ακολουθίας».


Εγώ, έχω ακόμη έναν λόγο να θυμάμαι έντονα εκείνες τις στιγμές και άλλες πολλές... Είχα την τύχη να βρίσκομαι κάπου εκεί γύρω! Ήμουν εθελόντρια ερμηνεύτρια και παρακολούθησα τη γενική πρόβα στο Ολυμπιακό Στάδιο δύο ημέρες πριν! Συμμετείχα και ως ερμηνεύτρια στην Τελετή λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004 και γι’ αυτό φυσικά θα γράψω την επόμενη φορά! Πρόκειται για μια τεράστια εμπειρία που μου δίδαξε πολλά και νιώθω ευλογημένη που είχα τότε την ευκαιρία να τη ζήσω!

Εγώ, το 2004 καμαρώνω και ποζάρω ως εθελόντρια δείχνοντας την Ολυμπιακή Φλόγα


Ακόμη κι αν το έζησα διαφορετικά λοιπόν, δεν παύω να ανατριχιάζω και να συγκινούμαι βαθιά κάθε φορά που ακούω την εκφωνήτρια να λέει: «Πολίτες του κόσμου καλωσήρθατε στην Αθήνα, Ολυμπιακοί Αγώνες καλωσήρθατε πίσω στην Ελλάδα!» και δάκρυα χαράς λούζουν το πρόσωπό μου αμέσως μετά στο ρυθμό των τυμπάνων και τις κραυγές ενθουσιασμού του κοινού.

Εύχομαι να αξιωθούμε να ξαναζήσουμε τέτοιες στιγμές στο μέλλον!


Εύα Καλαβρή


Με πληροφορίες από:

Δημήτρης Παπαϊωάννου -  BIRTHPLACE 2004 (dimitrispapaioannou.com)


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παπούτσια μπαλέτου από ζαχαρόπαστα!

Νιζίνσκι, ο θρυλικός χορευτής που πάλεψε με τη σχιζοφρένεια

Ένα διάσημο έργο τέχνης.. "ο χορός"